SZANUJMY ŻYCIE - PÓKI JE MAMY! - Informacje dla użytkowników dróg - Policja Kujawsko-Pomorska

Informacje dla użytkowników dróg

Policja Kujawsko-Pomorska

SZANUJMY ŻYCIE - PÓKI JE MAMY!

Data publikacji 18.09.2015

Zjawiskiem zbyt częstym, a można rzec nawet nagminnym jest niekorzystanie w czasie jazdy z pasów bezpieczeństwa. Czynią to zarówno kierowcy samochodów, jak i pasażerowie. Pasy bezpieczeństwa mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadków drogowych.

Pomimo szeroko prowadzonych działań profilaktycznych, mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, nadal zauważalne są przypadki lekceważenia przez kierowców przepisów prawa o ruchu drogowym. Zjawiskiem zbyt częstym, a można rzec nawet nagminnym jest niekorzystanie w czasie jazdy z pasów bezpieczeństwa. Czynią to zarówno kierowcy samochodów, jak i pasażerowie. Pasy bezpieczeństwa mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadków drogowych.
Mogą przyczynić się do uratowania zdrowia, a nawet życia w przypadku zderzenia się pojazdu z przeszkodą. Niestety nie wszyscy korzystający z pojazdów wyposażonych w pasy bezpieczeństwa pamiętają o ich stosowaniu. Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, że zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/h ze stałą przeszkodą – np. drzewem, słupem, stojącym innym pojazdem, zazwyczaj pochłania za sobą ofiary śmiertelne. Bez żadnych szans w takim zdarzeniu jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa.

Całe zdarzenie trwa zaledwie ułamki sekund, a śmierć przychodzi z prędkością pocisku:
  • po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z praskością 80 km/h;
  • po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm;
  • po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę;
  • po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała;
  • po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton;
  • po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę;
  • po 0,100 sekundy ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy wypada na zewnątrz, wybijając przednią szybę obrażenia powodują śmierć na miejscu;
  • po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać;
  • po 0,105 sekundy na miejscu wypadku zalega cisza.
Policja Należy też zaznaczyć, że w czasie wypadku osoba podróżująca na tylnej kanapie, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie pojazdu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel, zabijając kierowcę, albo pasażera siedzącego z przodu.
Istotny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania ma również korzystanie przez kierowcę w czasie jazdy z telefonu komórkowego. Te przepisy są również nagminnie naruszane przez kierowców. Kierowcy rozmawiają przez telefon przemieszczając się samochodem w mieście, jak i poza miastem – tutaj jeszcze dochodzi do przekraczania dozwolonej prędkości. Rozproszenie uwagi poprzez użycie telefonu komórkowego występuje w następujących aspektach:
  • fizycznym: może wywoływać motoryczne problemy z opanowaniem czynności kierowania;
  • poznawczym: dotyczy możliwości przetwarzania informacji i świadomej oceny sytuacji na drodze;
  • wzrokowym: sięganie po telefon lub pisanie wiadomości tekstowych powoduje, że osoba kierująca pojazdem nie patrzy na drogę;
  • słuchowym: szczególnie, kiedy jakość połączenia telefonicznego jest niska, osoba odbiera dźwięki z aparatu telefonicznego, a nie z otoczenia.

kom. Krzysztof Złotnicki
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy